HENGEN POLTTAVA TULI

Matt. 3:11. Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

Johannes Kastaja, joka oli uuden aikakauden airut, puhui nämä sanat profeetallisessa hengessä. Johannes puhui kuulijoilleen heille tuntemattomasta henkilöstä, jonka vaikutuksesta Pyhän Hengen voima leviäisi tulen tavoin.

Meille tämän päivän ihmisille Hän ei ole tuntematon. Hän on Jeesus, Kristus, koko maailman Vapahtaja. Jeesuksen ajan kansan johtajat elivät ajallisen elämän lumoissa. Heistä oli täysin käsittämätöntä, että nasarealainen puuseppä opetti niin erilaista elämäntapaa kuin minkä he olivat omaksuneet. Jeesus puhui suoraan heidän ulkokultaisuuttaan ja ahneuttaan vastaan. 26. Sinä sokea fariseus, puhdista ensin maljan sisus, että sen ulkopuolikin tulisi puhtaaksi! Mt. 23:25-

Fariseuksille ja oli hyvin tärkeää, että he voisivat antaa itsestään kansan silmissä hyvän ja moitteettoman kuvan. Heidän elämänsä olikin siveellisesti moitteetonta, mutta Jeesus paljasti vertauksellaan heidän sisäisen tilansa.

"Voi teitä! Voi teitä!" Hän puhui suoraan fariseusten ja kirjanoppineiden ulkokultaisuutta vastaan. Kansan johtajat olivat joutuneet vastakkain Jumalan pyhyyden kanssa. Kun Jeesus puhui heille Pyhän Hengen liekki tunkeutui heidän sisimpäänsä, lämmitti, valaisi ja jos he olisivat suostuneet, Pyhä Henki olisi polttanut arvottomat asiat heidän elämästään. Silloin heistä olisi tullut todellisia kansan johtajia. He eivät kuitenkaan siihen suostuneet, sillä he rakastivat rikkautta, vaikutusvaltaa ja ihmisten arvostusta.
Olemmeko me tämän ajan ihmiset yhtään parempia kuin Jeesuksen aikaiset kansan johtajat? Saako Jeesus ääntänsä kuuluviin kaiken markkinahumun keskellä, missä me kristitytkin elämme mukavissa bunkkereissamme ja viimeisen päälle kaunistetuissa rukoushuoneissamme? Niissä on niin mukava nukahtaa tämän maailman Delilan syleilyyn.

Juhlahumun keskelläkin voimme kadottaa yhteyden Herraamme yhtä hyvin kuin arkielämän kiusojen keskellä. Jopa vieläkin helpommin. Joillekin rakkaus Jeesukseen on siirtymistä tunteellisten kokemusten pilvilinnoista toiseen.
Älä anna pettää sydäntäsi. Voimakkaita tunteita ja kokemuksia haaliessasi saatat kadottaa näköpiiristäsi Jeesuksen. Mitkään kokemukset ja tuntemukset eivät saa nousta kirjoitetun sanan yläpuolelle. Jossain elämäsi vaiheessa hyvät tunteet katoavat ja jos olet rakentanut siihen asti elämäsi hyvien tuntemusten varaan, pilvilinnasi sortuvat ja luisut syvästi pettyneenä takaisin maailmaan ja sen syntielämään.

Toiset pettyvät hyvin syvästi jumalattoman papin rutikuivaan julistukseen, mutta imevät tuota heille tarjolla olevaa kuivaa leivän kannikkaa, jospa sieltä jotakin ravitsevaakin löytyisi..

Molemmissa joukoissa on aina toisiaan tuomitsevia, ulkokultaisia fariseuksien kaltaisia uskovia. Kun Jumalan Pyhä Henki saa koskettaa ihmistä, siinä tehdään ulkokultaisuudesta parannusta ja itketään sydämen kovuutta.

                                               Hengen polttava tuli II

14. Sillä Kristuksen rakkaus vaatii meitä, jotka olemme tulleet tähän päätökseen: yksi on kuollut kaikkien edestä, siis myös kaikki ovat kuolleet; 2. Kor.5:14

Me kuolimme jo 2000 vuotta sitten Kristuksen kanssa ristillä. Koko meidän raskas syntitaakkamme sälytettiin Hänen päälleen, ettei meidän tarvitsisi enää kulkea synnin orjina. Jumala ei ainoastaan antanut syntejämme anteeksi, vaan Hän antoi samalla meille voiman vaeltaa ilman synnin tuomia paineita.

2. Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista. Room. 8:2

Sinut on vapautettu synnin orjuudesta. Sinä et ole enää orja vaan vapaa. Mutta ellet luota Jumalan kykyyn ja voimaan pitää sinut vapaana synnin hirmuvallasta, sinä vaellat päivittäin sen alaisuudessa. Todellisuudessa olet Jumalan silmissä Kristuksessa, Jeesuksessa vapaa.

Jae 3. Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa, Room. 6:8

8. Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan, 11. Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.

 - 12. Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa ruumiissanne, niin että olette kuuliaiset sen himoille,
13. älkääkä antako jäseniänne vääryyden aseiksi synnille, vaan antakaa itsenne, kuolleista eläviksi tulleina, Jumalalle, ja jäsenenne vanhurskauden aseiksi Jumalalle.
14. Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.

2. Kor.5:15. ja hän on kuollut kaikkien edestä, että ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen, vaan hänelle, joka heidän edestään on kuollut ja ylösnoussut.

Me olemme tottuneet siihen ajatukseen, että Jeesus on kuollut meidän puolestamme ja olemme siksi Jumalan lapsia. Mutta, jos me olemme lapsia, Kristuksen rakkaus vaatii meitä elämään sekä Jumalalle että ihmisille. Meillä ei ole enää oikeutta elää itsellemme vaan Hänelle ja Hänen kauttaan toisillemme ja koko maailmalle.

16. Sentähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne.

Farisealaisuus elää meissä kaikkein voimakkaimmin silloin, kun lajittelemme toisiamme eri kasteihin. Emme aina edes huomaa sitä, että olemme syyllistyneet siihen, mistä apostoli Paavali meitä varoitti. Meillä ei ole uusina luomuksina enää oikeutta tuntea toisiamme sen mukaan, millaisilta me näytämme ulospäin, eikä sen mukaan, miten rikkaita tai köyhiä olemme.
Kristukseenkin meidän tulee suhtautua sen mukaan, mitä ristillä tapahtui edestämme, eikä Hänen maallisen vaelluksensa mukaan. Maan päällä vaeltaessaan Hän antoi meille esikuvan siitä, miten meidänkin tulee vaeltaa. Hänen maanpäällinen vaelluksensa ei sen sijaan voi auttaa meitä matkallamme taivaan kirkkautta kohti, vaan tarvitsemme Hänen ylösnousemuselämäänsä meissä.

17. Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.

Vieläkö löytyy niitä uskovia, jotka uskaltavat panna koko elämänsä Pyhän Hengen totuuden tulen koeteltaviksi ja siten palvella Herraa?

 Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt! Lk. 12:49

Joutuuko Jeesus vielä meidänkin ajassamme huutamaan samaa sanomaa? Mikä on tämä tuli? Mitä se tarkoittaa? Missä se vaikuttaa? Se tarkoittaa sitä, että Jumalan Pyhän Hengen tinkimätön totuuden tuli koettelee kaiken elämässämme.
Olemmeko tulleet kuuroiksi ja kovakorvaisiksi, että Jumala ei voi enää puhua meidän maailmaan mukautuneelle mielellemme? Olemme mukavuudenhaluisia ja pelkäämme, ettei vain mikään muuttaisi meidän maailmaamme. Jumalan kansan keskuuteen on päässyt pujahtamaan sekakansaa, joka ei tule kestämään koetuksissa.

Pyhä Henki ei ole mikään tunne, Hänen läheisyytensä kyllä synnyttää ihania tunteita, mutta hyvät tunteet eivät ole tärkeintä meidän elämässämme. Tärkeintä on se, että Hänen rakkautensa saa valloittaa meidän sydämemme, mielemme ja tahtomme.
Jos aina vain etsit helppoja päiviä, et voi koskaan olla todella onnellinen. Minä keskeinen uskova hajottaa ei rakenna. Hän hajottaa, koska hänessä ei ole Jumalan rakkautta ja ilman rakkautta ei kukaan voi koota ja rakentaa.

Vanhemmisto veljen-, pastorin- tai saarnaajan tittelikään ei suojaa meitä viimeisten päivien taisteluissa. Meidän on elettävä jatkuvassa parannuksessa, mielen pysyvässä muutoksessa. Meissä, joille Jumala on antanut vastuullisen tehtävän Kristuksen ruumiissa, on vielä paljon tulen ruokaa, eikä Jumala tule hellittämään, ennen kuin hän on saanut puhdistettua ensin seurakunnan johdon.

Hes.28: 25. Näin sanoo Herra, Herra: Kun minä kokoan Israelin heimon kansoista, joitten sekaan he ovat hajotetut, silloin minä näytän pyhyyteni heissä pakanakansain silmien edessä, ja he saavat asua maassansa, jonka minä annoin palvelijalleni Jaakobille.

Kokoonnummeko me paneeleilla kaunistettuihin rukoushuoneisiimme arvostelemaan toisiamme vai kohtaamaan Jumalaamme, jolla on meille todellista puhuttavaa.
Missä ovat tämän ajan profeetat, jotka uskaltavat nousta ja huutaa kansan keskellä? näin sanoo Herra. Onko heidät vaiennettu mukavuudenhaluisten seurakuntalaisten toimesta?
Saako Pyhä Henki toimia enää Jumalan kansan keskuudessa ilman, että nousee valtava vastalauseiden vyöry. Onko tulen heittäjät kahlehdittu? Pitääkö Jumalan kansan keskellä hyväksyä kaikki, jolla on jumalisuuden nimike?

Hebr. 12: 28. Sentähden, koska me saamme valtakunnan, joka ei järky, olkaamme kiitolliset ja siten palvelkaamme Jumalaa, hänelle mielihyväksi, pyhällä arkuudella ja pelolla; 29. sillä meidän Jumalamme on kuluttavainen tuli.

Olemmeko kiinni uskonnollisissa traditioissamme, jotka tuovat seurakunnan keskelle väärän turvallisuuden tunteen. Uskallammeko antaa Jumalalle mahdollisuus viedä meidät tuleen, joka polttaa elämästämme sen, minkä pitää palaa?

Jumalan Pyhä Henki on kuluttavainen tuli.

Ellei seurakunnissamme ei ole herätystä, se voi olla merkki siitä, että seurakunnan toimintaan on päässyt sellaista, joka ei kestä Jumalan tulta.

Joosua antaa hyvän esikuvan hyvästä seurakunnan johtajasta.

Joos.7:6. Niin Joosua repäisi vaatteensa ja lankesi kasvoilleen maahan Herran arkin eteen ja oli siinä iltaan saakka, hän ja Israelin vanhimmat; ja he heittivät tomua päänsä päälle. 7. Ja Joosua sanoi: "Voi, Herra, Herra, minkä tähden toit tämän kansan Jordanin yli antaaksesi meidät amorilaisten käsiin ja tuhotaksesi meidät?

Joosua oli hyvä johtaja, mutta hyväkin johtaja voi erehtyä. Joosuan tekemä virhe oli siinä, että hän ei kysynyt Jumalan tahtoa, oliko Hänen tahtonsa vallata Ain kaupunki. Joosua päätti valloittaa Ain, koska se oli vain pieni, vähäpätöinen kaupunki. Vähäpätöistä nimi Ai tarkoittaakin

Mitä aiot tehdä suuren nimesi puolesta?" 10. Mutta Herra sanoi Joosualle: "Nouse! Miksi makaat kasvoillasi? 11. Israel on tehnyt syntiä, he ovat rikkoneet minun liittoni, jonka minä olen heille säätänyt; he ovat ottaneet sitä, mikä oli vihitty tuhon omaksi, he ovat varastaneet ja valhetelleet, he ovat panneet sen omain tavarainsa joukkoon.

12. Sen tähden israelilaiset eivät voi kestää vihollistensa edessä, vaan heidän täytyy kääntyä pakoon vihollistensa edestä, sillä he itse ovat vihityt tuhon omiksi.

En minä enää ole teidän kanssanne, ellette hävitä keskuudestanne tuhon omaksi vihittyä.

13. Nouse, pyhitä kansa ja sano: Pyhittäytykää huomiseksi, sillä näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Sinun keskuudessasi, Israel, on jotakin tuhon omaksi vihittyä; sinä et voi kestää vihollistesi edessä, ennen kuin olette poistaneet keskuudestanne tuhon omaksi vihityn.

14. Astukaa siis huomenaamuna sukukunnittain esiin, ja se sukukunta, johon Herran arpa osuu, astukoon esiin suvuittain, ja se suku, johon Herran arpa osuu, astukoon esiin perhekunnittain, ja se perhekunta, johon Herran arpa osuu, astukoon esiin mies mieheltä.

15. Mutta se, jolta tavataan tuhon omaksi vihittyä, poltettakoon tulessa, hän ja kaikki, mitä hänellä on, sillä hän on rikkonut Herran liiton ja tehnyt häpeällisen teon Israelissa."

Niissä seurakunnissa, joissa palaa jatkuva Jumalan tuli, Jumalan Pyhä Henki on saanut viedä seurakunnan johtajat ensimmäisenä totuuden tuleen. Tämä tuli on paljastanut itsekkyyden ja omahyväisyyden pesäkkeet ja saanut polttaa ne Jumalan pyhyyden valokeilassa. Kaikki rakkaudettomuus ja sydämen kovuus on joutunut tuomittavaksi. Jokainen istutus, jota Jumala ei ole istuttanut, on revitty juurineen. Kaikkein kauneimmatkin omat istutukset on revitty irti ja minän teot ovat joutuneet tuomittaviksi.

Kun seurakunnan johto suostuu tähän käsittelyyn, Jumalan pyhyys valtaa koko seurakunnan ja synnin pesäkkeet paljastuvat.

Olemme tuominneet toisiamme, vaikka Jumala on sanonut, että tuomio on hänen. Olemme katsoneet ylen Jumalan pyhyyden ja toimineet vastoin hänen sanaansa. Jumala on pyhä ja hän vaatii kansaltaan, omilta lapsiltaan pyhyyttä.

1.Piet.1:16. Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä."

Vain Kristuksen pyhyydessä kelpaamme Jumalalle, emme omassa pyhyydessämme. Jos olemme käyttäneet hänen sanaansa lyömä aseina toisiamme vastaan ja kääntäneet hänen sanansa kieroon omaksi hyväksemme, kuinka me voimme kuvitella, että Jumala hyväksyy vaieten kaiken.

 Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata; sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää. Joka lihaansa kylvää, se lihasta turmeluksen niittää; mutta joka Henkeen kylvää, se Hengestä iankaikkisen elämän niittää. Gal. 6:7, 8

Olemmeko unohtaneet, että me joudumme kerran tilille jokaisesta turhasta sanasta ja teoistamme.

Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan. Ilm.22:12

Jos sinulle on paljon uskottu, sinulta myös paljon vaaditaan.

Mutta jos palvelija sanoo sydämessään: 'Herrani tulo viivästyy', ja rupeaa lyömään palvelijoita ja palvelijattaria sekä syömään ja juomaan ja päihdyttämään itseänsä, 46. niin sen palvelijan herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä, jota hän ei arvaa, ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin uskottomille. 47. Ja sitä palvelijaa, joka tiesi herransa tahdon, mutta ei tehnyt valmistuksia eikä toiminut hänen tahtonsa mukaan,  rangaistaan monilla lyönneillä. 48. Sitä taas, joka ei tiennyt, mutta teki semmoista, mikä lyöntejä ansaitsee, rangaistaan vain muutamilla lyönneillä. Sillä jokaiselta, jolle on paljon annettu, myös paljon vaaditaan; ja jolle on paljon uskottu, siltä sitä enemmän kysytään. Lk. 12:45 - 48